طیف سنجی, مقالات

آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم با دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

 کربنات لیتیوم از گروه داروهای ضد افسردگی است که برای پیشگیری از افسردگی در حملات اختلالات دوقطبی به عنوان درمان نگهدارنده به کار می‌رود. مکانیسم اثر داروی کربنات لیتیوم به طور دقیق مشخص نیست اما به دلیل شباهت یون لیتیوم به یون سدیم، جایگزین سدیم شده و در ایجاد پتانسیل عمل در سلول‌های عصبی اختلال ایجاد می‌کند. در این مقاله، سدیم موجود در کربنات لیتیوم با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی AA-7800 شیمادزو مورد آنالیز قرار گرفته است.

کربنات لیتیوم بر روی عملکرد واسطه‌های شیمیایی عصبی مثل نوراپی نفرین، سروتونین، دوپامین و استیل کولین و گیرنده‌های آنها تأثیر می‌گذارد و با کاهش تولید پیام رسان ثانویه اینوزیتول تری فسفات، ایجاد پاسخ سلولی را ضعیف می‌کند.

آنالیز نوری با تابع تغییر طول موج در دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو می تواند به عنوان اسپکتروفتومتر انتشار شعله (Flame) استفاده شود. اما در آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم با استتفاده از این دستگاه انتشار اتمی اندازه گیری می شود، بنابراین لامپ کاتدی توخالی که به عنوان منبع نور، که برای طیف سنجی جذب اتمی مورد نیاز است، غیر ضروری است. حساسیت بالایی را می توان برای عناصر قلیایی و قلیایی خاکی، مانند Na و K به دست آورد، که طول موج های آنالیز آنها در محدوده طول موج بلندتری قرار دارند، جایی که انتشار نور شعله کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

با این حال، هنگامی که این اجزا در نمونه ای با مواد همزیست به مدت طولانی اندازه گیری می شوند، ممکن است انتشار پس زمینه از مواد همجوار رخ دهد، که این موارد باید اصلاح شوند.

از آنجایی که دستگاه AA-7800 شیمادزو می تواند برای تعیین دو طول موج آنالیز با استفاده از تابع تغییر طول موج استفاده شود، تصحیح پس زمینه را نیز می توان برای آنالیز فتومتریک شعله با اندازه گیری مجموع گسیل اتمی و انتشار پس زمینه در طول موج آنالیز معمولی، و سپس اندازه گیری انتشار پس زمینه تصحیح کرد. در طول موجی که چند نانومتر جابجا شده است.

آماده سازی نمونه ها جهت آنالیز با دستگاه جذب اتمی AA-7800 Shimadzu

کربنات لیتیوم تجاری موجود به عنوان نمونه اندازه گیری استفاده شد. نمونه ها مطابق با ویرایش هجدهم فارماکوپه ژاپن به شرح زیر تهیه شد:

  • 0.8 گرم کربنات لیتیوم به دقت اندازه گیری شد و به طور کامل در آب حل شد تا دقیقاً 100 میلی لیتر باشد و به عنوان محلول ذخیره نمونه استفاده شد.
  • 25 میلی لیتر از محلول استوک نمونه با دقت اندازه گیری شد و به آب اضافه شد تا دقیقا 100 میلی لیتر و به عنوان محلول نمونه استفاده شد.
  • محلول استاندارد سدیم تجاری با آب به غلظت 10 ppm رقیق و به عنوان محلول استاندارد استفاده شد.
  • به 25 میلی لیتر از محلول استوک نمونه 20 میلی لیتر از محلول استاندارد و سپس آب اضافه شد تا 100 میلی لیتر شود و به عنوان محلول Spike (نمونه ای که با استفاده از اضافه کردن مقدار معینی از آنالیز به ماتریس نزدیک با نمونه مورد نظر بدست می آید.) استاندارد استفاده شد.

شرایط آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم با دستگاه جذب اتمی Shimadzu AA-7800

برای آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی Shimadzu AA-7800 استفاده شد. شرایط اصلی برای آنالیز فتومتریک شعله در جدول [1] نشان داده شده است.

جدول [1] شرایط تحلیلی برای آنالیز فتومتریک شعله با استفاده از دستگاه Shimadzu AA-7800

Na Element
AA-7800 Shimadzu Analytical Instrument
589 nm Analysis Wavelength
580 nm Shift Wavelength
0.2 nm Slit Width
Emission Lighting Mode
7 mm Height of Burner
Air-C2H2 Type of Flame
2.0 L/min C2H2 Flowrate
5 s Integration Time
3 times Repetitions

آنالیز نمونه سدیم موجود در کربنات لیتیوم با دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

برای آنالیز نمونه، شدت انتشار سدیم با دستگاه اسپکتروفتومتر AA-7800 شیمادزو با شرایط زیر اندازه گیری شد.

طول موج روی 589 نانومتر تنظیم شد و جستجوی خط با محلول استاندارد اسپری شده در شعله انجام شد. شدت انتشار اندازه‌گیری شده از محلول Spike استاندارد به عنوان LS تعیین شد.

سپس شدت انتشار LT محلول نمونه اندازه گیری شد. در مرحله بعد، سایر شرایط یکسان ساخته شدند و به منظور تصحیح انتشار پس‌زمینه ناشی از کربنات لیتیوم، طول موج با استفاده از تابع تغییر طول موج به 580 نانومتر تغییر یافت و شدت انتشار محلول نمونه LB به عنوان خالی اندازه‌گیری شد.

شکل (1) پنجره ای را برای اعمال تنظیمات تغییر طول موج نشان می دهد.

شکل (1) پنجره تنظیمات تغییر طول موج دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

شکل (1) پنجره تنظیمات تغییر طول موج دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

هنگامی که یک عنصر اندازه گیری مشخص می شود، طول موج جابجا شده به عنوان طول موج تحلیل تنظیم می شود. این وضعیت در شکل (2) نشان داده شده است. اگر روی [Set Back to Original WL] کلیک شود، طول موج جابجا شده به عنوان طول موج تحلیل اصلی تنظیم می شود و پنجره شکل (1) دوباره نشان داده می شود.

شکل (2) پنجره تنظیم تغییر طول موج در نرم افزار دستگاه AA-7800 شیمادزو

شکل (2) پنجره تنظیم تغییر طول موج در نرم افزار دستگاه AA-7800 شیمادزو

برای تغییر طول موج جابجا شده، روی [Edit Background WL] در شکل 2 کلیک کنید و تنظیمات را در واحد 1 نانومتری در شکل (3) در پنجره [Edit Wavelength] ویرایش کنید.

شکل (3) پنجره ویرایش طول موج در نرم افزار دستگاه AA-7800 Shimadzu

شکل (3) پنجره ویرایش طول موج در نرم افزار دستگاه AA-7800 Shimadzu

نتیجه آنالیز سدیم موجود در کربنات لیتیوم با دستگاه جذب اتمی AA-7800 شیمادزو

جدول [2] نتایج اندازه گیری و حد پایین کمی سازی (LOQ) سدیم را با آنالیز فلیم فتومتریک نشان می دهد. غلظت سدیم با استفاده از فرمول زیر محاسبه شد:

Amount (%) of Sodium (Na)
= (LT – LB)/(LS – LT) × M’/M × 100
M (mg): Lithium carbonate in 25 mL of the sample stock solution.
M’ (mg): Sodium in 20 mL of the standard solution.

نتایج آنالیز نشان داد که میزان سدیم در کربنات لیتیوم کمتر از حد بالایی (05/0 درصد) است. LOQ به عنوان مقدار 10σ محاسبه شده از انحراف استاندارد (SD) بیان می شود که با اندازه گیری محلول نمونه 10 بار، تبدیل به نمونه جامد به دست می آید.

جدول [2] نتیجه آنالیز و LOQ نمونه

Emission Intensity / Analysis
Result
Sample Wavelength
0.5568 LS 589 nm
0.0016 LT
0.0004 LB 580 nm
0.0002 LOQ (%)
0.0002 Analysis Result of Sample (%)

ارزیابی سدیم در کربنات لیتیوم با استفاده از دستگاه AA-7800 Shimadzu ساده است و نیازی به آماده سازی پیچیده ای ندارد. علاوه بر این، تابع تغییر طول موج تصحیح پس‌زمینه را آسان می‌کند و عملکرد کارآمد را ممکن می‌سازد.

دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی AA-7800 برند شیمادزو

دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی AA-7800 برند شیمادزو

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی مانند دستگاه جذب اتمی با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه خرید و ارائه خدمات فنی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *