مقالات

غربالگری روغن گیاهی با دستگاه LCMS

چربی ها و روغن های خوراکی عمدتاً از تری گلیسرول ها (TAGs) بوجود می آیند که از سه مولکول اسید چرب و یک گلیسرول تشکیل شده اند. چربی ها و روغن های مختلف حاوی انواع و مقادیر مختلف اسیدهای چرب هستند. روندهای اخیر در آگاهی سلامت منجر به افزایش علاقه به چربی ها و روغن های خوراکی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA، EPA و اسید α-لینولنیک شده است. از آنجایی که اسیدهای چرب آزاد میزان پالایش و تخریب اکسیداتیو چربی ها و روغن های خوراکی را نشان می دهند، آنالیز اسیدهای چرب آزاد در چربی های خوراکی و روغن ها به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می گیرد.

غربالگری روغن گیاهی با استفاده از دستگاه LCMS، یک روش ساده برای غربالگری اسیدهای چرب و سایر اجزای روغن‌های گیاهی را شرح می‌دهد که از تزریق جریان نمونه به یک سیستم چهار قطبی LC-MS استفاده می‌کند. معرفی نمونه‌ها با تزریق جریان نمونه، خروجی بالایی از یک نمونه در دقیقه را ممکن می‌سازد، که یک ویژگی مفید برای آنالیز سریع نمونه‌های متعدد است.

آماده سازی هشت روغن نباتی

هشت روغن نباتی تجاری موجود (سویا، دانه کلزا، دانه آفتابگردان، زیتون، دانه انگور، نارگیل، دانه کتان و پریلا) مورد آنالیز قرار گرفتند. هر روغن نباتی 100 بار با 2-پروپانول رقیق شد. HA در طول رقیق سازی برای غلظت نهایی ppm 10 اضافه شد تا به عنوان یک استاندارد داخلی عمل کند.

تجهیزات و شرایط آنالیز غربالگری با دستگاه LCMS

آنالیز با استفاده از سیستم نشان داده شده در شکل 1 انجام شد که ترکیبی از یک سیستم سری Nexera و دستگاه LCMS-2050 شیمادزو است. دستگاه LCMS-2050 یک طیف سنج جرمی چهار قطبی (Single Quadrupole) است که سهولت استفاده و عملکرد عالی را در اندازه ای کوچک و جمع و جور ارائه می دهد.

شکل 1: سیستم Nexera و دستگاه LCMS-2050

به طور معمول، تزریق جریان نمونه، طیف‌سنج‌های جرمی را آلوده می‌کند. زیرا نمونه‌ها بدون اینکه از طریق ستون ارسال شوند، مستقیماً به داخل آن‌ها تزریق می‌شوند. با این حال، استحکام و سهولت نگهداری دستگاه LCMS-2050 در صورت آلوده بودن، آن را برای استفاده با تزریق جریان نمونه، مناسب می کند. شرایط آنالیز مورد استفاده در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول 1: شرایط آنالیز غربالگری روغن های گیاهی با استفاده از LCMS

آنالیز داده های حاصل از دستگاه LCMS-2050 Shimadzu

داده های طیف جرمی توسط LabSolutions LCMS به فرمت فایل JCAMP تبدیل شدند و سپس با استفاده از راه حل eMSTAT تحت آنالیز چند متغیره قرار گرفتند. راه حل eMSTAT دارای حالت های آنالیز آماری و متمایز است و حتی کاربرانی که با روش های آماری آشنا نیستند می توانند از آن برای تطبیق نتایج داده ها با برنامه خود استفاده کنند (شکل 2). هر نمونه چهار بار بررسی شد تا یک مجموعه داده برای آنالیز چند متغیره ایجاد شود.

شکل 2: نتایج حاصل از آنالیز داده ها در نرم افزار eMSTAT Solution در دستگاه LCMS-2050

آنالیز ساده نتایج غربالگری روغن های گیاهی در دستگاه LCMS

آنالیز هشت نمونه روغن نباتی در حالت یونیزاسیون منفی دستگاه، منجر به تشخیص 118 پیک شد. داده ها بر اساس استاندارد داخلی DHA تصحیح و سپس تحت آنالیز مؤلفه های اصلی قرار گرفتند. امتیاز حاصل و نمودارهای بارگذاری در شکل 3 نشان داده شده است. داده های به دست آمده در چهار گروه زیر دسته بندی شدند:

  • روغن های سرشار از اسید α-لینولنیک (یک اسید چرب امگا-3)
  • روغن های حاوی اسید لینولئیک بالا (یک اسید چرب امگا-6)
  • روغن‌های سرشار از اسید اولئیک (یک اسید چرب امگا 9)
  • روغن‌های نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط مانند اسید لوریک

بنابراین هر گروه، ترکیب اسیدهای چرب نمونه های روغن نباتی را منعکس می کند. شدت پیک نسبی هر اسید چرب نسبت به استاندارد داخلی، محاسبه و برای تعیین درصد ترکیب اسیدهای چرب در هر روغن نباتی استفاده شده است.

شکل 3: نتایج آنالیز هشت نمونه روغن نباتی با استفاده از دستگاه LCMS-2050

غربالگری روغن گیاهی با استفاده از LCMS، یک روش ساده برای غربالگری روغن های گیاهی با استفاده از یک سیستم LC-MS دارای quadrupole تکی را شرح می دهد. با آنالیز طیف وسیعی از نمونه های روغن نباتی در حالت منفی و سپس انجام آنالیز آماری بر روی داده های طیف جرمی حاصل، روغن های گیاهی را می توان بر اساس اسیدهای چرب ترکیبی آنها گروه بندی کرد. درصد ترکیبات اسیدهای چرب در هر روغن نباتی محاسبه شده با این روش به مقادیر مرجع نزدیک بود، که نشان می دهد این روش می تواند در کنترل کیفیت یا شناسایی محصولات تقلبی استفاده شود. از آنجایی که این روش از تزریق جریان نمونه استفاده می کند، توان عملیاتی بالایی دارد و زمان آنالیز آن تنها 1 دقیقه است که آن را برای آنالیز سریع تعداد زیادی نمونه مناسب می کند. اتخاذ این روش غربالگری نویدبخش پیشرفت فناوری و توسعه محصول در بخش مواد غذایی است.

شرکت ری نور آزما به ارائه انواع دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی مانند دستگاه طیف سنج LCMS با طیف وسیعی از برند های برتر جهان می پردازد. کارشناسان مجرب شرکت ری نور آزما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه خرید و ارائه خدمات فنی می باشند.

مقالات اخیر

آنالیز عناصر فلزی در محیط کشت با دستگاه ICPMS-2050 Shimadzu

یک محیط کشت معمولاً حاوی عناصری است که طیف وسیعی از غلظت‌ها را شامل می‌شود،…

مبانی دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)

دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، فرآیندی برای جداسازی، شناسایی و تعیین کمیت اجزا…

بررسی نشت فلزات سنگین با دستگاه ICP-MS در بسته بندی مواد غذایی

امروزه نگرانی ها از آلودگی مواد غذایی ناشی از نشت فلزات سنگین (Heavy Metal Migration)…